Wat zijn Leadership Skills
Degelijke leiders in de hedendaagse werkomgeving starten vanuit een coachende mindset. Het is daarbij helpend en verrijkend om een senior te hebben van wie je kan leren, maar wees bewust dat verschillende generaties van leidinggevenden vaak verschillende (intrinsieke) motivaties hebben.
Zelfs de definitie van leiderschap kan verschillen! Bespreek op open en transparante wijze met jouw coach wat goed leiderschap betekent in jouw organisatie en welk gedrag/attitude daar bij hoort.
Deel jouw eigen ervaringen en perspectieven om het helder(der) te krijgen. In coaching koppelen we dit aan de verwachting die bij de leidinggevende rol in jouw organisatie hoort en hoe we dat in de dagdagelijkse verantwoordelijkheden naar gedrag vertalen. Dit helpt jou om meer vertrouwen en maturiteit op te bouwen, zodat je ook klaar bent voor grotere uitdagingen. Een echte leider, met coachende mindset, zal de betrokkenheid van zijn medewerkers verhogen door hen aan te sporen tot vernieuwingen of nieuwe ideeën en dus niet enkel maar taken uitdelen en zeggen hoe die moeten uitgevoerd worden. Coaching helpt de leidinggevende hierbij om het ontwikkelingsproces van zijn medewerkers vorm te geven: van communicatie, tot analyse, tot effectmeting (resultaatsverbetering). Medewerkers helpen ontplooien door ervaring i.p.v. instructies ...
Zelfs de definitie van leiderschap kan verschillen! Bespreek op open en transparante wijze met jouw coach wat goed leiderschap betekent in jouw organisatie en welk gedrag/attitude daar bij hoort.
Deel jouw eigen ervaringen en perspectieven om het helder(der) te krijgen. In coaching koppelen we dit aan de verwachting die bij de leidinggevende rol in jouw organisatie hoort en hoe we dat in de dagdagelijkse verantwoordelijkheden naar gedrag vertalen. Dit helpt jou om meer vertrouwen en maturiteit op te bouwen, zodat je ook klaar bent voor grotere uitdagingen. Een echte leider, met coachende mindset, zal de betrokkenheid van zijn medewerkers verhogen door hen aan te sporen tot vernieuwingen of nieuwe ideeën en dus niet enkel maar taken uitdelen en zeggen hoe die moeten uitgevoerd worden. Coaching helpt de leidinggevende hierbij om het ontwikkelingsproces van zijn medewerkers vorm te geven: van communicatie, tot analyse, tot effectmeting (resultaatsverbetering). Medewerkers helpen ontplooien door ervaring i.p.v. instructies ...
Als leidinggevende is het niet altijd duidelijk te verklaren waarom de ene er beter in is dan de andere. Voor sommigen lijkt het zo natuurlijk.
In algemene termen zien we dat dit komt door de samenhang/verwevenheid tussen de gedragingen en uitspraken enerzijds en de samenhang dus de eigen waarden en die van de organisatie.
Coaching zal dus ook moeten inzoomen op de (verheldering van) jouw eigen waarden en hoe die zich verhouden tot de professionele buitenwereld.
Het is echter niet altijd zo eenvoudig om de link te leggen tussen onze overtuigingen en ons gedrag. Het waarden- en normenstelsel is een voortdurende toetssteen in de coaching.
Vaak zien we dat leiders zeggen veel waarde te hechten aan oprechte communicatie, maar dat bijvoorbeeld wel thuis maar niet op de werkvloer ervaren.
Een coachingtraject zal hierop dan inzetten om mogelijkheden en ruimte te creëren tot het bekomen van het gewenste gedrag op de werkvloer.
In algemene termen zien we dat dit komt door de samenhang/verwevenheid tussen de gedragingen en uitspraken enerzijds en de samenhang dus de eigen waarden en die van de organisatie.
Coaching zal dus ook moeten inzoomen op de (verheldering van) jouw eigen waarden en hoe die zich verhouden tot de professionele buitenwereld.
Het is echter niet altijd zo eenvoudig om de link te leggen tussen onze overtuigingen en ons gedrag. Het waarden- en normenstelsel is een voortdurende toetssteen in de coaching.
Vaak zien we dat leiders zeggen veel waarde te hechten aan oprechte communicatie, maar dat bijvoorbeeld wel thuis maar niet op de werkvloer ervaren.
Een coachingtraject zal hierop dan inzetten om mogelijkheden en ruimte te creëren tot het bekomen van het gewenste gedrag op de werkvloer.
Het ontwikkelingen van leidinggevende vaardigheden is vaak overweldigend in de dagelijkse praktijk.
Het trainen van soft skills en creativiteit binnen denkprocessen helpt dan vaak om problemen aan te pakken en op te lossen. Problemen worden opportuniteiten.
Een executive coaching plan moet dus zeker omvatten:
Een assessment van je huidig soft skills, een analyse van de resultaatsgebieden waar je nog dient in te groeien en dat meteen ook uitwerken in effectief actieplan dat meetbaar resultaat oplevert.
Support van een senior op de werkvloer als sparring partner is een bewezen meerwaarde.
Elke groeiervaring (projecten) dient grondig nabesproken te worden. Niet alleen het resultaat van de geleverde inspanning, maar ook hoe de leidinggevende het verloop heeft georganiseerd én beleefd.
We zien te vaak dat leidinggevende van de ene naar de andere uitdaging springen, zonder aandacht voor effect van eigen leiderschapscapaciteiten en leerprocessen te bekijken.
Dat zorgt er vaak voor dat men niet echt leert en/of groeit.
Binnen de coaching leren we om kort te reflecteren om op een juiste manier effectiviteit te leren waarderen op de juiste basis/factoren zodat de leidinggevende persoonlijke valkuilen/aandachtspunten in toekomstige projecten correcter in rekening brengt en een evenwichtere leidinggevende stijl ontwikkeld.
Binnen executive coaching zijn ook jouw aspiraties belangrijk. Hoe zie je jezelf op langere termijn evolueren. Wat is voor jou ‘succes’ en ‘groei’.
We bespreken, maar oefenen ook op de werkvloer, verschillende gedrags/gevoelscomponent om je te helpen groeien in een richting die zowel jezelf als je organisatie in potentieel laat groeien. Afhankelijk van de mogelijkheden binnen jouw bedrijf, zoeken we ook ervaringen die jou de juiste drive geven. Zo behouden we een brede kijk op de langetermijn doelen, die misschien buiten jouw huidige rol vallen.
We bespreken, maar oefenen ook op de werkvloer, verschillende gedrags/gevoelscomponent om je te helpen groeien in een richting die zowel jezelf als je organisatie in potentieel laat groeien. Afhankelijk van de mogelijkheden binnen jouw bedrijf, zoeken we ook ervaringen die jou de juiste drive geven. Zo behouden we een brede kijk op de langetermijn doelen, die misschien buiten jouw huidige rol vallen.
Steeds meer onderzoek toont aan dat een formele functioneringscyclus slechts beperkt resultaat geeft. Medewerkers willen betrokken worden en zichzelf ontwikkelen, het is daarom veel nuttiger om op regelmatige basis (informele) feedback, coaching te geven.
De verantwoordelijkheid/tijdsdruk van een leider zorgt er vaak voor dat dit onvoldoende aan bod komt. Binnen jouw coachingstraject zullen we hier op inzetten: de blik van corrigeren naar motiveren. Bevestigen van positief gedrag/inzet van jouw medewerkers, verhoogd immers significant dat dit zich zal herhalen. Wacht dus niet tot een formeel gesprek, maar geef jouw feedback op het moment zelf.
De coach zal dit ook met jou doen: geen vage of interpreteerbare feedback maar duidelijk en kritish opbouwend.
De verantwoordelijkheid/tijdsdruk van een leider zorgt er vaak voor dat dit onvoldoende aan bod komt. Binnen jouw coachingstraject zullen we hier op inzetten: de blik van corrigeren naar motiveren. Bevestigen van positief gedrag/inzet van jouw medewerkers, verhoogd immers significant dat dit zich zal herhalen. Wacht dus niet tot een formeel gesprek, maar geef jouw feedback op het moment zelf.
De coach zal dit ook met jou doen: geen vage of interpreteerbare feedback maar duidelijk en kritish opbouwend.
In onze gesprekken zien we vaak dat de leidinggevende opdrachten geven aan medewerkers die wel heel van hen vragen en de aanwezige capaciteiten kunnen overstijgen.
Dan moeten we ons de vraag stellen: zorgen we nu voor succes of organiseren we zélf al het falen?
Uit de leertheorieën binnen de psychologie weten we dat er een zone is tussen taak en capaciteiten die nieuwe opdrachten aantrekkelijk en plezierig maakt. Dit is in een bedrijf niet anders.
Wees daar bewust van, anders eindig je met gedemotiveerde medewerkers en grote gevolgen naar uitval. Maar ook in jouw eigen coachingsproces zal jouw coach hier regelmatig op terugkomen. Gaat het te snel? Mis je nog een tussenstap voor je het volgende assignment aanpakt?
Dan moeten we ons de vraag stellen: zorgen we nu voor succes of organiseren we zélf al het falen?
Uit de leertheorieën binnen de psychologie weten we dat er een zone is tussen taak en capaciteiten die nieuwe opdrachten aantrekkelijk en plezierig maakt. Dit is in een bedrijf niet anders.
Wees daar bewust van, anders eindig je met gedemotiveerde medewerkers en grote gevolgen naar uitval. Maar ook in jouw eigen coachingsproces zal jouw coach hier regelmatig op terugkomen. Gaat het te snel? Mis je nog een tussenstap voor je het volgende assignment aanpakt?
Leiderschapsontwikkeling moet zich niet enkel op het nu richten. Vaak zien we ambitieuze en gemotiveerde high potentials die dan toch niet klaar zijn voor de grotere uitdaging en rol binnen de organisatie, terwijl ze het voorheen uitstekend deden.
Executive coaching helpt hen om grondig hun gedachten en gedragingen te processen om ze op deze manier te verankeren en te leren erkennen wat helpend is. Verstevigende zaken worden behouden en verdwijnen niet wanneer de context verandert.
Potentiële leiders groeien zo in hun leiderschapsrol, in een goede balans tussen zichzelf en de organisatie.
En vergeet niet, het grootste kapitaal van élk bedrijf is het menselijk kapitaal en dus de investering waard
Potentiële leiders groeien zo in hun leiderschapsrol, in een goede balans tussen zichzelf en de organisatie.
En vergeet niet, het grootste kapitaal van élk bedrijf is het menselijk kapitaal en dus de investering waard